Entri Terkini Yana Yassin

Recent Post no Thumbnail by Bina Blog

Honda Civic Blogger Test Drive


Assalammualaikum,

Hai uolss, nie nak citer pasal pengalaman terbaik dan menarik YY dalam dunia Blogging . Banyak perkara indah yang berlaku sepanjang YY dalam dunia blogging , dan pengalaman ini dalah salah satu yang buat YY tersenyum.


Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  133Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  137



Blogger Test Drive . Pengalaman memandu 9th Generation Honda Civic - Civic 2.0L SOHC i-VTEC . Wowww !! tgk nama dah teruja, belum lagi memandu nya kan. Peluang test Drive Honda nie di berikan kepada 21 orang Bloggers sahaja. Mahu tak teruja bila YY terpilih salah sorang daripada nya. Berkumpul di Publica Dutamas, dan kami dibawa ke Desa Park City secara konvoy . Melalui jalan Highway , jalan kampung , dan jalan liku-liku. Semuanya untuk menguji betapa hebatnya Honda Civic Hybrid.




Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  144Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  146

Kami team No . 3 , Kebetulan sangat pakai Baju no.3 jugak Smile

My team : YY , Ujang dan Isaac




CivicBloggerDrive62

Semua 21 Bloggers sebelum Memulakan Perjalanan.




Honda Civic adalah kereta pertama menggunakan Petrol dengan fungsi Assist Eco . Eco berfungsi dalam membantu kedua – dua enjin pterol dan hibrid dalam pemanduan interaktif bagi menjimatkan bahan api dalam jangka masa panjang. Senang citer berfungsi menjimatkan minyak .



Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  147Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  172Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  173Honda Civic 2.0 Hybrid Test Drive  174



Civic Hybrid adalah perintis kepada kenderaan Hybrid di Malaysia . Lgi pun cara penjagaan kenderaan Hybrid sama jer macam kete Konvasional . Tambahan pulak Batery IMA dilanjutkan warranty nya selama 8 tahun.



CivicBloggerDrive68CivicBloggerDrive74CivicBloggerDrive76CivicBloggerDrive96

Mari kita dengar taklimat dulu sebelum mula ber test Drive




Civic mempunyai class nya tersendiri apabila System keselamatan nya adalah yang terbaik . Dengan ada nya Fungsi Advanced Compatibility Engineering™ (ACE)™ , kawalan keselamatan lebih terjamin apabila struktur badan Honda eksklusif untuk mengelakkan perlanggaran dengan ada nya two-row side curtain airbags, dual-stage, multiple-threshold driver's and front passenger's airbags, driver's and front passenger's side airbags .



CivicBloggerDrive103

Convoy Honda Civic



CivicBloggerDrive125

Menguji pemanduan




CivicBloggerDrive204

Dah sampai tempat Ujian




CivicBloggerDrive210

Kami ready !!!!




Untuk Vehicle Stability Assist™ (VSA®) , an anti-lock braking system (ABS) dengan Brake Assist, dan new Motion Adaptive Electric Power Steering system dapat membantu pemandu mengawal stering ke arah yang sesuai apabila berlaku sebarang kemungkinan seperti oversteer or understeer .

i-VTEC SOHC powertrain berkemampuan unleashing sehingga 155PS worth of raw revving power . Ini adalah performance yang sangat berkuasa dalam bahan api yang cekap . Secara keseluruhannya, Civic terbaru menawarkan tahap baru kecekapan bahan api tanpa menjejaskan prestasi dan gaya nya .


CivicBloggerDrive232CivicBloggerDrive234

Ujian Vehicle Stability Assist™ (VSA®)




Sepanjang pengalaman YY memandu Honda Civic 2.0 nie, YY suka tgk dashboard nya. Nampak ala-ala 3D tuee . Dengan ada nya ECO Assist , pemanduan jadi lebih cekap . Terdapat cahaya ambient di panel instrument ia menunjukkan tahap pemecutan ketika kita memandu . Jika memandu dalam tahap yang betul, lampu akan bertukar hijau dan ketika ini bahan api dapat di jimatkan. Manakala jika lampu bertukar biru , ini menunjukkan kenderaan sedang menjimatkan minyak atau pun tidak. Selain itu , ada jugak ECON Mode , di mana ia mengurangkan kebolehubahan memandu. Melembapkan kesan pemecut dan pemetaan anjakan penghantaran serta mengoptimumkan sistem penghawa dingin dengan tujuan untuk meningkatkan kecekapan bahan api.




CivicBloggerDrive245CivicBloggerDrive247

Ujian anti-lock braking system (ABS)




Ketika Test Drive nie, YY berpeluang bawak kete ala-ala drifter tue. Semua nie sebab nak menguji tahap VSA (Vehicle Stability Assist) satu program Electronic Stability Programme (ESP) dalam memstikan kestabilan Honda Civic . Berfungsi bersama ABS dan sistem kawalan cengkaman . Masa nie YY diarahkan untuk memandu secara laju diatas laluan yang basah , jadi kete akan berlaku uncontrolkan. Ketika ini lah VSA berfungsi supaya kete tak melayang dan pergi tanpa hala tuju. Brek akan dijalankan pada 1 roda sahaja, daripada 4. Mana 1 roda akan ditentukan oleh sistem dan ia bergantung kepada sama ada kereta itu understeering atau oversteering, ke arah ke kiri atau kanan. Apabila brek seketika digunakan pada 1 roda, ia akan mewujudkan satu titik pangsi untuk membawa kestabilan belakang. Tambahan pula, VSA juga berfungsi dengan Honda Civic's Electronic Power Steering system (EPS). Apabila kenderaan menjadi tidak stabil, EPS juga akan membantu membetulkan keadaan dalam bentuk kaunter mengemudi semasa oversteer. Semasa understeer, ia menghalang stereng dari lebih-memotong (reducing the turn). Fuhhh !!!! masa buat aksi nie, kepala YY pening jap sebab takut kan, tapi ia satu pengalaman yang sangat menarik.



CivicBloggerDrive275CivicBloggerDrive277

Ujian Keckapan Pemanduan.




Task kedua yang YY buat adalah menguji ABS or Anti-Lock Braking System . YY diarahkan membawa kete dengan laju, dan break secara mengejut supaya tidak melanggar kon yang ada dihadapan kereta . Memang dahsat lah break Honda Civic nie, cekap uolsss . Dalam ujian nie, YY dapat sendiri merasa dengan ABS , kereta akan berhenti serta merta atau terus ke depan tanpa terpesong ke kiri atau kanan .


Task ketiga , YY perlu memandu mengikut laluan yang disediakan dan menjadi yang terpantas . Fuhh !! ujian nie YY buat siap langgar kon lagi. Mana tak nya, tak biasa bawak kete agak panjang, dah ada ketika laluan nyer sempit memuat kete jer, maju YY tak langgar kon. But Tahiah kepada yang menang ujian terpantas nie. Best Wooo hadiah pertama dapat Camera Sony , kedua dapat Ipad 2 dan yang ketiga dapat Ipod Nano . Huntunglah uolsss .



CivicBloggerDrive309CivicBloggerDrive311CivicBloggerDrive313CivicBloggerDrive330

Settle Test drive, mari kita memikirkan tentang video .




Settle Ujian di Desa Park City, kitaorang semua memandu semula ke Publica bagi acara penutup dan persembahan video. Kalau korang nak tahu sepanjang Test Drive nie kami diarahkan untuk buat video tentang Honda Blogger Test Drive.



CivicBloggerDrive346

Thanks Honda Malaysia




Meh, lihat kumpulan YY nya Video. Teruja woooo memandu Honda Civic 2.0 Hybrid. Pengalaman yang YY tak akan lupakan.




P/S : Thanks Honda

4 comments:

  1. ada gambar yana sedanf pening fikirkan VLOG hehehe... it was a good experience at the Honda Blogger Drive & nice to meet you there too :)

    ReplyDelete
  2. wahhhhhhhhhhhhhhhh best dapat test drive :)

    ReplyDelete
  3. care gak kete ni

    http://www.suterablogger.com

    ReplyDelete
  4. jeles sbb dah pakat pakai baju sama... hehehe
    pengalaman berharga dapat test Honda Civic. rasa nak gi beli 1... hehehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Yana Yassin Designed by Ms.Azhafizah