Entri Terkini Yana Yassin

Recent Post no Thumbnail by Bina Blog

Resepi Kari Kambing ala Mamak Simple

Assalammualaikum,



Bila hari cuti , malas pulak tue nak keluar . Memasak lah jawabnya . Kebetulan YY ada beli daging kambing , so berangan lah nak masak kari . Memang menu kesukaan En. Abah kari kambing . Kalau balik seremban , mesti dia request kari kambing kat kakak ipar ( kakak dia ler tewww ) . Eh , korang pun tau kan yang laki iolsss ada darah mamak , memang kari lah menu wajib .



Resepi pun amik dari kakak ipar . Maklum lah , iolsss tak reti sangat masak kari kambing nie . Pernah buat sekali , agak menjadi sebab En. Abah tak pasan pun itu daging kambing . Maknanyaaa, xde bau lah tue . Dia perasan pun, bila tertengok tang tulang . Tulang Kambing kan macam unik sikit . 



Kali nie punya , alhamdulillah menjadi jugak . En. Abah siap puji kononnya sedap sangat sampai 3 kali tambah . Ke laut terus diet dia . Hahhahaha. Nah nak share resepi ngan korang . Kalau korang buat kari , bukan kambing pun boleh guna resepi nie . Kari kalau nak sedap kena letak bawang lebih , baru manis katanya . Bukan setakat Kari , kalau buat sambal pun sama . Bawang lebih baru sambal mabeles . 



Resepi Kari Kambing ala Mamak Simple



Bahan :

1kg Daging Kambing ( Basuh guna Tepung Gandum nak Hilang kan Bau )

3 Biji Kentang

3 Tomato ( kalau nak letak )

Cili Hijau ( Kalau ada )

Rempah Campur ( Kulit Kayu Manis , bunga lawang , bunga cengkih , buah pelaga )

Daun Kari

Rempah Kari Daging ( YY guna Baba’s )

Santan



Bahan Kisar

3 Bawang Besar  ( letak banyak , lagi manis dan sedap kari ) *kata kakak ipar

4 Biji Bawang putih

Halia

Cili Kering ( agak – agak ikut korang nak pedas ke tidak )




Cara Masak Kari Kambing :

1. Panaskan Minyak

2. Masuk kan rempah Campur .

3. Masukkan bahan kisar , tumis hingga naik bau dan cili garing .

4. Kemudian masukkan rempah kari dan daun kari .

5. Masukkan Air & Daging Kambing dan masak sehingga daging empuk . ( lama sikit nak tunggu daging lembut ) - Bersabarlah . 

6. Bila daging dah empuk , baru masukkan santan & Ubi Kentang .

7. Kalau ada Tomato , atau Cili Hijau masukkan .

8. Siap .



Resepi Kari Kambing ala Mamak Simple

Menu : Kari Kambing , Sayur Kobis , Tempoyak & Timun .
Alhamdulillah .




Senang kan . Bahan pun takde lah banyak bebenor . Kira bahan yang pasti ada kat dapur. Kecuali lah kambing tue , Kalau teragak jer baru beli kan .




P/S : Ok, Selamat memasak dan mencuba resepi Kari Kambing Simple nie .




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Yana Yassin Designed by Ms.Azhafizah