Entri Terkini Yana Yassin

Recent Post no Thumbnail by Bina Blog

Cara Halau Semut dengan Mudah dan Berkesan

Assalammualaikum,



Sape ada masalah semut kat rumah . Angkat tangan . YY sejak pindah duk Quarters , memang mengalami masalah semut yang terlampau . Sangat dahsyat wei . Xleh langsung ada sisa makanan , memang semut datang berduyun – duyun . Belum lagi makanan baru masak , letak kejap jer atas meja . Comfirm tentera semut datang menyerang .



Rasa nak nangis tau. Air yang simpan untuk minum pun kena hurung semut . Anak dara , habis bintat – bintat kena gigit . Dah nama pun budak , makan bersepah . Mula lah kena gigit .



Yang paling YY agak terkejut , bila sebungkus maggie . Habis di makan semut . YY nie kekonon nak masak maggie . Amik lah maggie dalam almari , past tue macam pelik plak maggie tue kosong , ringan . Bila YY bukak , habis mee maggie tue kena makan semut . Padahal lobang dia masuk kecik cinocet jer . Hebat semut zaman sekarang makan maggie tau .



Dah macam – macam cara YY buat . Letak kapur lah , letak daun pandan lah , serai wangi pun dah sembur menimbun , tapi tetap x jalan . Doa jangan cakap . Tapi x berhasil .



Akhirnya , teringat dengan satu spray yang YY pernah guna dedulu . Adalah dalam 15 tahun dulu kot . Masa tue guna nak buat halau lipas . So , cecuba lah beli untuk buat halau semut pulak . Tak sangka berjaya wei . Sehari spray , tahan berbulan gak lah semut x datang . Seronok rasa , xde serangan semut lagi . Dan , YY dah share dengan beberapa kengkawan yang ada masalah semut gak .



Alhamdulillah, semua pun dah x kena serangan semut lagi . Spray beli di Cosway . Nama dia Landshield . Spray lipas sebenarnya , tapi berjaya jugak digunakan untuk semut . So, pi lah memana Cosway untuk dapatkan penghalau Semut yang sangat berkesan .




landshield



Nak share satu citer , kan masa buat besday anak dara . Masak memacam , makanan pulak letak kat luar rumah . Rumah kan kecik , so senang makanan letak kat luar untuk memudahkan semua amik makanan . Jiran sebelah umah rupanya dah macam pepelik, tertanya tak kena hurung semut ke makanan letak atas meja camgitue jer . Kawasan rumah YY nie , semua jiran alami masalah semut yang sama cam YY .



Bila datang , siap tanya YY tak kena serangan semut ke ? Apa lagi, YY pun keluarkan spray cosway . Tunjukkan spray yang sangat mujarab menghalau semut . Bukti depan mata , bila kek besday xde pun kena semut . Kalau x , jangan harap lah nak merasa . Semut dah makan dulu .



Ok lah , itu jer citer pasal cara nak halau semut . Harap lepas nie korang tak stress macam YY dulu .





P/S : Pernah cakap ngan En. Abah , umah kita nie dah macam istana semut .




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Copyright © Yana Yassin Designed by Ms.Azhafizah